מאת ד"ר יגאל גליקסמן
אבחון והגדרת ליקויי למידה: כמטפל קליני עם ניסיון רב (54 שנים) בטיפול בילדים, בנוער ובמבוגרים עם הפרעות וקשיים בתחומי הלמידה והתפקוד והוגדרו כסובלים מבעיות של לקויות למידה אני נזכר בהגדרה המקצועית לתופעה שהופיעה כבר בשנת 1896 בשם MBD - 

Minimal Brain Damage - הגדרה שהתייחסה רק ללקויות בתחום הלמידה במשך השנים...

עברה ההגדרה בDSM = (ספר ההגדרות האמריקאי) שינויים ונוספו קריטריונים משמעותיים לגבי האבחון כשהדגש המרכזי והמשמעותי בdsm- v שיצא לאור בשנת 2013 הוא לדעתי בשינוי המהותי במושג שהיה מקובל Disability = נכות, ל-Disorder = הפרעה .

 

חשיבות הדיוק בהגדרה 

הדגש הוא על הצורך לתת ולהגדיר בצורה ייחודית וספציפית את הקושי קושי או הפרעה באיזה תחום התפקוד ולא על נכות. כמובן שזה דורש יותר ידע, מקצועיות וניסיון של המטפל בכל הקשור לביצוע אבחנה מבדלת בין ליקויים בתחום הלמידה או בתחום התפקוד. לקות = קושי למידה אינו דבר הנראה לעיין ולכן קשה לאבחן זאת בשלבים מוקדמים. המשפחה, מצבה הסוציו אקונומי, רמת ההשכלה, מספר הילדים בבית וכד' אינם מהווים גורם ללקות כמובן שיש צורך לתת להם ולצוות החיוני הדרכה כיצד לתמוך לעודד ולעזור. 
 
לעניות דעתי הייתי מגדיר מצב של לקות למידה כקושי הנובע מגורמים נוירו -התפתחותיים מולדים כלומר מסיבות שונות מוחם עובד אחרת המצב נמשך לאורך כל חייו של האדם ומשפיע בצורה משמעותית על יכולת ההתמודדות שלו עם מטלות לימודיות כגון קריאה, כתיבה, חשבון, זיכרון, קשב וריכוז, התארגנות סביב ביצוע מטלות מסוימות, לסדר את החדר וכד', חשוב לי לציין ולהדגיש כי. קושי זה אינו משקף רמת אינטליגנציה נמוכה, חוסר מוטיבציה, עצלנות וכד'. יש חכמים יותר ויש פחות יש הרבה גאונים, יצירתיים מוכשרים ומוצלחים בתחומי חיים שונים כגון אמנים, בעלי עסקים,ספורטאים וכד'.

 

ליקויי למידה
תוצאות והשלכות על האיכות התפקודית

קשיים בלמידה ובתפקוד גורמים להרבה תסכול, קשיים חברתיים, בעיות רגשיות, שינויים במצבי רוח, ייאוש, דימוי, הערכה וביטחון עצמיים נמוכים.
מדוע הטיפול אכן מצליח?

מניסיוני הקליני מצאתי כי פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ממוקדת מטרה וקצרת מועד בשילוב שיטת הביופידבק המבוססת על רפואה ביולוגיה פסיכולוגיה וטכנולוגיה ונעשה בה שימוש במכשור רפואי אלקטרוני מתוחכם (ללא שימוש בתרופות) מאפשרת ביצוע פרופיל פסיכו - פיזיולוגי עליו נבנית תכנית טיפולית לימודית וחוויתית בצורה מותאמת למטופל לקשיו ואיתור הכישורים הקיימים, מדובר בטיפול עם ראייה מערכתית, קיים כאן תהליך של למידה ופיתוח יכולות ומיומנויות לשינוי דפוסי חשיבה ותפקוד במגמה להתמודד בצורה אפקטיבית יותר עם הקשיים הניצבים בדרכם ולמצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולהצליח בגדול.